Regler      

Regler for Holdturnering Fyn

§ 1

Turneringen

Turneringen består af hold fra forskellige foreninger på Fyn og øerne. Hvert hold består af 4 skytter og eventuelle reserver. Der skydes i en dobbeltturnering, hvor der skydes på både ude- og hjemmebane.
Der skydes 40 duers jagtserie, med 3 doubléer i hver retning.
Foreninger, der ikke selv har en skydebane, kan benytte en anden forenings bane som hjemmebane, når der foreligger aftale herom.
Foreninger uden skydebane kan også vælge at skyde begge kampe hos sine modstandere.

 

§ 2

Tidsrum

Turneringen afvikles i perioden fra den 1. april til den 1. juli. Turneringen afvikles over to runder, som en dobbeltturnering.
Første runde afvikles fra den 1. april til den 15. maj og er en kamp mod alle hold i den række og kreds, hvor holdet deltager.
Resultaterne fra første runde skal være resultatføreren fra bestyrelsen i hænde senest den 19. maj.
Der kan som udgangspunkt ikke flyttes kampe fra første runde til anden runde. En flytning fra første runde til anden runde skal godkendes af bestyrelsen.
Anden runde afvikles fra den 16. maj til den 1. juli og er en kamp mod alle hold i den række og kreds, hvor holdet deltager.
Resultater fra anden runde skal være resultatføreren fra bestyrelsen i hænde senest den 4. juli.
Overtrædelse af denne paragraf vil medføre tab af point for de kampe, der ikke er skudt inden skæringsdatoen, eller for de resultater, der ikke er indsendt inden skæringsdatoen.
Finalen afvikles den første weekend i august.

§ 3

Indbydelse til deltagelse

Det påhviler bestyrelsen at udsende indbydelse til turneringen til alle holdledere, der har deltaget i turneringen året før. Holdlederne vil modtage information om, at der er åben for tilmelding via Holdturnering Fyns hjemmeside, samt hvor længe tilmeldingen er åben.
Samtlige tilmeldinger af hold skal ske via tilmeldingsblanketten på Holdturnering Fyns hjemmeside indenfor den i indbydelsen fastsatte tidsfrist. Eftertilmeldinger modtages ikke.

 

§ 4

Udtagelse af hold

Hver forening kan deltage med et ubegrænset antal hold.
Alle nye hold starter i laveste række.
Det tilstræbes, at der er mindst 6 hold pr. kreds i hver række.
Der rykkes hold op nede fra, hvis det er nødvendigt.

 

§ 5

Skytter

Et hold består af 4 gældende skytter, og resten er reserver.
En reserve er en skytte, der har betalt licens og dermed kan indgå som skytte. Reserver kan deltage i kampene, men tæller ikke med ved beregningen af antal duer og skud. Reserver skal være udpeget, før kampen begynder.

 

§ 6

Ændring af hold

Ethvert hold kan erhverve nye skytter til sit hold i løbet af turneringen, hvis der bliver betalt licens til turneringen inden deltagelse. Pågældende skytte skal være medlem af den forening, som holdet skyder for.
Når en skytte er tilmeldt og er begyndt at skyde på et hold, kan skytten ikke skifte hold indenfor samme turneringsår med mindre, at holdet opløses eller udgår af turneringen.

 

§ 7

Kampprogram

Det påhviler bestyrelsen at udsende endeligt kampprogram til samtlige holdledere i turneringen senest 14 dage før første kamp. De i kampprogrammet fastsatte kampdatoer skal overholdes, dog jf. § 2 og § 9.

 

§ 8

Aftale om tidspunkt

Det er hjemmeholdets pligt at få afviklet kampen på den fastsatte dag.
Starttidspunktet for kampene er som udgangspunkt kl. 18:30, men de pågældende holdledere kan selv aftale andet starttidspunkt for deres indbyrdes kampe.

 

§ 9

Afvikling af kampe, udsættelse osv.

Det er tilladt at afvikle kampene på en forenings almindelige træningsaftener og sammen med den almindelige træning. Kampen bør dog kunne afvikles samtidig for de to hold. Ændringer fra kampprogrammet kan aftales holdene imellem under hensyntagen til § 2.
Kan holdene ikke blive enige om at ændre en dato, skal det hold, der ønsker datoen ændret, indsende en begrundet ansøgning til bestyrelsen senest 8 dage før planlagt kampdato.
Bestyrelsen fastsætter derefter en ny dato eller giver en begrundet afvisning.
En kamp kan også afholdes på neutral bane, hvis man ikke kan finde en dato på holdenes hjemmebane.
Hvis holdene er enige, kan både ude- og hjemmebanekamp i første runde skydes samme aften.

 

§ 10

Udeblivelse af hold

Der opfordres på det kraftigste til, at tilmeldte hold gennemfører turneringen, da fjernelse af et eller flere hold fra en kreds virker ødelæggende for turneringen.
Intet hold kan blive kredsvinder, hvis holdet har undladt at skyde en eller flere af sine i kampprogrammet fastsatte kampe. Dette gælder også, selvom holdet i øvrigt kunne have vundet kredsen på allerede opnåede point.
Udebliver et hold fra en fastsat kamp eller ikke er skydeklar senest 30 min. efter det fastsatte tidspunkt, erklæres kampen for tabt for det pågældende hold.

 

§ 11

Resultater

De fortrykte kampkort skal udfyldes under kampen og skal på forlangende sendes til bestyrelsen til kontrol, hvis der er uenighed om resultatet eller en skyttes deltagelse. Kampkortene kan printes via Holdturnering Fyns hjemmeside.
Efter hver kamp indsendes resultatet af kampen via ”Send resultat”-blanketten på Holdturnering Fyns hjemmeside jf. § 2.

§ 12

Point

Der gives 2 point for hver vunden kamp, og 1 point for hver uafgjort kamp. De to hold, der ved turneringens afslutning i hver kreds har opnået flest point, deltager i en finaleskydning mod hold fra andre kredse i samme række.
Hvis der kun er en enkelt kreds i en række, deltager hele rækken i finaleskydningen.
Opnår 2 eller flere hold lige mange point i turneringen, afgøres placeringen ved det samlede antal træf og skud ved deres indbyrdes kampe. Er dette også lige, kan der foretages omskydning på neutral bane.
Til finaleskydningen kåres rækkens vinder.

 

§ 13

Op- og nedrykning

Efter hvert turneringsår sker der op- og nedrykning mellem de enkelte rækker.
Op- og nedrykning sker efter følgende skabelon:
Mesterrækken: De 2 dårligst placerede hold rykker ned i Serie 1.
Serie 1: Det bedst placerede hold i hver kreds rykker op i Mesterrækken. Det dårligst placerede hold i hver kreds rykker ned i Serie 2.
Serie 2: Det bedst placerede hold i hver kreds rykker op i Serie 1. Det dårligst placerede hold i hver kreds rykker ned i Serie 3.
Serie 3: Det bedst placerede hold i hver kreds rykker op i Serie 2. Det dårligst placerede hold i hver kreds rykker ned i Serie 4, såfremt der oprettes en Serie 4 i efterfølgende år.
De bedst placerede og dårligst placerede hold udpeges ved antal opnåede point i turneringen.
Hvis to hold har opnået lige mange point, afgøres det ved flest opnåede træf i indbyrdes kampe. Hvis dette er lige, afgøres det ved gennemsnittet af antal træf pr. kamp. Hvis gennemsnittet også er lige, afgøres det ved en omskydning mellem de 2 hold på neutral bane.

 

§ 14

Finalen

Deltagelse i finalen sker jf. § 12. Kun hold i samme række skyder mod hinanden.

Jagtskydning:
Alle skytter på deltagende hold kan deltage i finalen i jagtskydning. Der er 4 gældende skytter, og alle reserver skal udpeges inden kampen starter.
I tilfælde af træflighed i antal duer og skud mellem 2 eller flere medaljevindende hold, er der omskydning mellem én skytte fra hvert omskydningshold. Der skydes til 2 doubleer i hver retning. I tilfælde af fortsat lighed mellem holdene foretages omskydningen igen. Hvis der herefter fortsat er lighed skydes 3. omskydning til der smides en due.
Der tildeles op til 8 stk. medaljer pr. hold, der vinder medaljer i finalen. Hvis der skal bruges flere medaljer, kan de bestilles for egen regning.

Præmieskydning:
Der må stilles med max. 5 skytter pr. hold. De 4 bedste skytter på holdet tæller og udpeges efter skydningen. Det hold, der opnår flest træf med de 4 bedste skytter, vinder i hver række.
I tilfælde af træflighed er der omskydning mellem den bedste skytte fra hvert omskydningshold, til der smides 1 due.

Rækker med kun 1 kreds bliver inviteret med til revancheskydning til finalen, da placeringen er afgjort i turneringen.
Banen, som har finaleskydningen, skal stille med dommere til at dømme i jagtskydningen og præmieskydningen. Dette er et krav for at afholde finaleskydningen.

 

§15

Licens

Hvis et hold benytter en eller flere skytter, som ikke har indbetalt licens, inden kampen begynder, vil kampen være tabt. I gentagelsestilfælde kan bestyrelsen træffe afgørelse om, at hele holdet diskvalificeres fra årets turnering. Dette kan ikke ankes.

 

§ 16

Bortvisning – eksklusion

Dommere og holdledere kan bortvise en skytte, hvis skytten ikke retter sig efter skydereglerne. En eventuel bortvisning skal omgående indberettes til bestyrelsen. For en bortvist skytte kan ingen reserve indsættes.
Enhver skytte er ubetinget forpligtet til at efterkomme anvisninger fra dommeren. Holdlederen eller en af ham udpeget kvalificeret person er forpligtet til at fungere som dommer.
De to konkurrerende hold deler dommerhvervet efter indbyrdes aftale.
Bestyrelsen har myndighed til at erklære en kamp for tabt, hvis en skytte ikke retter sig efter dommerens afgørelse.
Bestyrelsen kan træffe afgørelse om, at en skytte på grund af ovenstående ekskluderes for fremtidig deltagelse i turneringen. Skytten skal have en skriftlig, begrundet forklaring, hvis denne afgørelse træffes.

 

§ 17

Økonomi

Udeholdet betaler selv alle rejseudgifter.
Hjemmeholdet påtager sig det turneringsmæssige arrangement, men udgiften for en skyderunde betales af de deltagende skytter.

§ 18

Protest

Eventuel protest indgives skriftligt til bestyrelsen.
Protesten behandles af bestyrelsen, der træffer afgørelsen.
Afgørelsen fra bestyrelsen kan ankes til generalforsamlingen. En anke skal indsendes til bestyrelsen og følge fristen for indsendelse af forslag inden generalforsamlingen.
Generalforsamlingens afgørelse kan ikke ankes.

 

Revideret regelsæt september 2025 af Morten Jørgensen.
Vedtaget på stiftende generalforsamling 4. september 2025 i Køstrup.

Hent Regler for Holdturnering Fyn som PDF her

Se Regler for jagtskydning Danmarks Jægerforbund her